Vrátíme-li se do dvacátých let, setkáme se tu s tanci jako je SHIMMY, BLUES i CHARLESTON, které sice dominují, ale nedaří se jim zlikvidovat FOXTROT v jeho mnoha formách, jako byl KITTY-FOXTROT, SHIMMY FOX či FISH WALK.
Proč tak často se v následujících létech hovoří standardizaci ? To proto, že byla výrazným předělem a startem pro významné tance století minulého i současného. Nebýt tohoto regulačního opatření, mnoho z dnes populárních tanců soutěžních, i běžně společenských , by se nedochovalo.
Po čtyřech konferencích na začátku dvacátých let minulého století, věnovaných sjednocení tehdy tančených tanců, přichází rok 1924, kdy v rámci převážně anglické učitelské společnosti ISDT jsou vypracovány první předpisy pro učitelské zkoušky a jsou zveřejněny sestavy nových základních kroků.
Zde se prosadily dva tance, se kterými se i dnes setkáváme na tanečním parketě, a to WALTZ a QUICKSTEP.
Zejména po druhé světové válce se nový obor „ SHOW BUSSINESU „ , jehož součástí, se od počátku stává také tanec, kterým se živí i průmysl všech sdělovacích prostředků. Samozřejmě i stovky poloprofesionálních i profesionálních trenérů, švadleny kostýmů i prodejci všech možných doplňků tanečního oblečení.
V exotických prostředích se hledají nové přitažlivé tance propagované všemi sdělovacími prostředky, aby některé z nich, alespoň na chvíli ovládly taneční parket – LA BOSTELA, BOSSA NOVA, světový šlágr roku 1989 LAMBÁDA, později MAMBO a v současnosti SALSA.
Nám nic jiného nezbývá než být součástí tohoto téměř „uměleckého obchodu „ či obchodu s téměř uměním a jen malou , zcela nepatrnou hřivnou můžeme, zvláště na poli soutěžního společenského tance, přispět k jeho vývoji.
Zůstaňme však u SOCIAL DANCE, tedy společenského tance, v kterém se sice soutěžilo, ale jeho jednoduchá forma zůstává v prostředí společenské zábavy všech vrstev. Zůstaňme u tance, který se právě vy máte naučit.
QUICKSTEP vznikl dosti ojedinělým způsobem ( říká ve své knize Vladimír SMEJKAL ). Byl vlastně uměle vytvořen Frankem FORDEM u příležitosti soutěže , kterou organizátoři nazvali " QUICK TIME FOXTROTT AND CHARLESTON" . Ford si vymyslel na tuto soutěž novou formu FLAT-CHARLESTONU a s tímto tancem vyhrál. To byl bezpochyby otec dnešního QUICKSTEPU. ( L.B.WAINWRIGHT : Vliv jednotlivců na vývoj společenského tance ).
Velké orchestry, které měly ve svých repertoárech mnoho skladeb FOXTROTŮ , hrály tento tanec ve velkém tempovém rozpětí. A tak takto daly základ ke dvěma tancům, jež již téměř překonaly sto let a to QUICSTEPU ( to byla ta rychlejší forma ) a SLOW FOXU tančeném v pomalejším tempu.
Příběh – charakteristika tance
V předchozích řádcích jsme si přece něco již řekli o příběhu vzniku QUICKSTEPU, který společně s dalšími standardními tanci ovládl taneční parkety všech světových tančíren. Jeho příběh však nekončí. I když zůstává věren soutěžnímu tancování, jeho provedení v SOCIAL DANCE, tedy tanci spotřebním, běžném, patří vedle královského VALČÍKU jistě k taneční šlechtě.
Je charakterizován výbušností, kontrolovaným pohybem celého páru, radostností i elegancí, takže můžeme říci, že vedle POLKY je tancem nejoptimistějším. v současném tanečním repertoáru.
Patří mu velké taneční prostory, je součástí velkých tanečních příležitostí ( reprezentačních plesů ), zůstává však také věren malým tanečním plochám, kde v provedení šláp sem, šláp tam, šláp, šláp patří mezi nejčastější znalosti běžných účastníků současné společenské taneční zábavy.
Žena je zde vedena a zcela ovládaná tanečníkem a mezi nejoblíbenější patří ty nejpoddanější tanečnice. I když v soutěžním tanci se mnohé figury i variace vzájemně prolínají mezi všemi standardními tanci.různě rytmicky vyjádřeny, zde u SOCIAL DANCE, tedy v našem tancování, jsou mnohé figurace i stejně rytmicky vyjadřovány. Často TANGA jsou tančena trochu drsnějším provedením ČTVRTOTÁČEK, mnohé SLOWFOXY i SLOW ROCKY jsou tančeny v neustálém otáčení na místě ve quickstepové rytmizaci volně, volně, rychle, rychle.
Pokud toužíte si přečíst BIBLI STANDARDNÍCH TANCŮ , vyhledejte si ve velkých knihovnách knihu Alexe MOORA BALLROOM DANCING, ve které se toho příliš nedovíte o tancích jako takových, ale naleznete dokonalé popisy figurací, které platí v soutěžním tanci doposud.
Dovolte mi, abych i zde zopakoval několik slov, které jste si již přečetli u WALTZU. QUICKSTEP je charakterizován vlastnostmi jako je téměř žádný dialog mezi mužem a ženou, jednolitý pohyb, absolutní soulad s hudbou. Smysl pro prostor. ON je rozhodující jednotkou zcela určující pohyb, směr, dynamiku, figurace, variace, ONA zcela, zcela bez výhrady součást tanečníka, zdobící jen někdy jeho tanec doplňujícími liniemi. ( Tu se podívá, tam se podívá ). Dokresluje pohyb tanečníka, její pohybová aktivita v podstatě žádná.
Prostorová kresba ( tu vpravo, tu vlevo ) tančícího páru dokumentuje vládnoucí postavení, rozhodnost a žádost o uctívání muže. Položení do doprovodné hudby.
Rady a porady:
- MANŽELKY A SNOUBENKY, JSTE ZDA NA POSLOUCHÁNÍ
- raději kratší kroky s dokonalým přenášením váhy těla
- až něco umíte, dávejte si do cesty překážky (židle), byste zvykli si se spolutančícím vyhýbat
- ta otáčka vlevo je vážně obtížná. Hodně energie do vlastního točení. Tanečnice zde nesmí mít příliš mnoho vlastní vůle. Svojí energii sleduje energii tanečníka.
- svým obsahem i formou vám tanec přinese radost