• Špitálka 253/6, 602 00 Brno–Zábrdovice
  • +420 732 754 293
  • +420 545 16 20 90
  • Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Rumba

Rumba a její původ nese sebou mnoho nevyjasněného. Jedna z verzí hovořících o rumbě říká, že se takto jmenovaly lidové slavnosti jásající nad ukončením sklizně cukrové třtiny a tanec, který se tam nejčastěji tančil, přijal jejich jméno. Jistotu však nemáme. Hovoří se také o tom, že ve španělštině rumba je výrazem pro hýření. V této řeči také znamená výraz pro směr či neuspořádanou hromadu. Vyberte si.

Když před dávnými lety byla v naší taneční škole kubánská taneční pedagožka paní Dr Sára Lameran a chvíli se zájmem přihlížela tanečním výkonům našich předních párů tančících tu zmiňovanou rumbu, zdvořile pokyvovala hlavou. Potom nám sama zatančila rumbu, která byla plná obrazivého ztvárnění pohybu zvířat a ptáků zejména. Byla to úplně jiná rumba, než ta, kterou jsme s takovým zápalem tančili.

Jedno však víme jistě, že rumba pochází z oblasti, kde se střetávají, ovlivňují a doplňují různé hudební i taneční kultury. Touto oblastí je JIŽNÍ I STŘEDNÍ AMERIKA,I ZÁPADOINDICKÉ SOUOSTROVÍ. Rumba nese v sobě vlivy španělské, portugalské, francouzské, africké i anglické a v posledním období i vlivy USA.

Tvořila se pod těmito vlivy v průběhu 20. století a tvoří se dodnes. V Evropě se objevila v roce 1923, aby příliš nezaujala a vrátila se sem těsně před druhou světovou válkou a zejména po ní.

Z hlediska společenských tanců nalézáme RUMBU ve mnoha provedeních, z nichž nejznámější je rumba čtvercová (square). Druhý pomalejší typ je rytmicky i tanečně náročnější. Obohacen o vlivy jak klasického, tak i džezového tance. Tento typ se postupně stává repertoárovou součástí soutěžního společenského tance.

Naše učení se bude opírat o přirozenější i jednodušší rytmickou verzi tohoto druhého typu, v Evropě tančené rumby.

 

Příběh, charakteristika tance:

Rumba je rodu ženského. Ještě než budu o ní povídat, pokusím se příběh ukázat v barvě tří latinsko-amerických tanců, kterým věnujeme pozornost v této knize. Jaké jsou tedy tyto tance a jaký je jejich příběh, a čím se od sebe liší:

  • ČA ČA- je dívčí, hravá, trochu neotesaně něžná, hledající, pátrající po něčem na co čas ještě má, bez velkých zkušeností, toužící po nepoznaném, kůzlecí, nevyzrále půvabná.
  • RUMBA- je již dospělá, znalá, až sadisticky provokativně něžná, toužící znovu poznat již mnohokrát poznané, zralá, ale neodkvétající, zkušeně půvabná. Lákající a odpuzující, temperamentní, živá až přeživá.
  • SAMBA- patřící ke každému věku, drsně žádající, co ji podle jejího soudu náleží, rozhodná a téměř tvrdá. Bojující o vedoucí úlohu v páru.. Drsně něžná, tělesná až bez výběru, jiskřící, pulzující.

Rumba je zdánlivě lyrický tanec, který naznačuje milostnou hru, poezii tělesné lásky.Typický je pro ni pohyb kyčlí, uvolňování a propínaní kolen s provokativním předváděním linie nohou. Neustálé nápadné uvolňování kyčlí do stran, hra paží podporujících smyslnost celého průběhu pohybu těla, vyžaduje od tanečníků soustředěnost, vnitřní napětí, vnímání partnera a podřízenost tanečnice vůči tanečníkovi. Je to přehlídka ženství, odrážejícího se od tanečníkovy mužnosti. Je to tanec přinášející hluboký vnitřní prožitek a vytváří dialog dvou pohlaví.

 

Rady a porady:

  1. i zde je možno říci, že to není nesnadný tanec. Je tančený převážně na místě a jistě vám nebude činit potíže
  2. důsledné přenášejte váhu těla v každém kroku. Na počátku se vyplatí nápadněji zvedat tu druhou nohu, na níž jsme nenašlápli. Pak nic jiného nezbývá než na kročnou nohu tu váhu těla přenést
  3. pohyby kyčlemi, které jsou pro rumbu tak typické, si ponechejte až zvládnete všechny patřičné figurace
  4. popsané figurace navazují na figurace ČA ČI. Jsou tančeny jen poněkud pomaleji a s větším prožitkem