• Špitálka 253/6, 602 00 Brno–Zábrdovice
  • +420 732 754 293
  • +420 545 16 20 90
  • Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Waltz

Módní secese, vládnoucí v století předminulém, ustupuje požadavkům funkčnosti a hygieny. Je téměř odzvoněno korzetu a v divadle Sáry BERNHARDOVÉ, kterou dobře známe z plakátu Alfonze MUCHY, tančí v roce 1913 Isadora DUNCANOVÁ v průsvitném šatě, odhalujícím její postavu i nádheru jejího umění.

Tango

I zde si nejdříve přibližme prostředí vzniku tohoto neopominutelného tance, jeho charakteristiku, obsahové zvláštnosti, rozdílnost pojetí tance tanečníkem, jeho chlapskou funkci, a provokativně svázaný utlumeně vybuchující temperament tanečnice. Pochopíme-li náladu, vnitřní sdělování tohoto lidsky vášnivého tance, můžeme tančit. Neříká-li nám nic hudba, necítíme-li vzrušení v každém kroku a dotyku partnera, netančíme tango, ale pouhé jeho prostorové předvádění. Raději netančeme. Snad to pochopíme u jiného tance, jiné atmosféry.

Valčík

VALČÍK a POLKU řadíme mezi tance KOLOVÉ, jak jsem již v úvodu uvedl.. Svoje označení získaly od neustálého otáčení dokola. Otáčivý pohyb je pro ně charakteristický  a i když se mnoho tanečních mistrů a místních dovedných tanečníků pokoušelo o zdánlivé obohacení těchto tanců rozličnými figuracemi, podařilo se jim to pouze u POLKY, ne však u VALČÍKU.

Quickstep

Vrátíme-li se do dvacátých let, setkáme se tu s tanci jako je SHIMMY, BLUES i CHARLESTON, které sice dominují, ale nedaří se jim zlikvidovat FOXTROT v jeho mnoha formách, jako byl KITTY-FOXTROT, SHIMMY FOX či FISH WALK.

Samba

Poslední z řady tanců latinsko amerických. Je z nich však jediný, který se masově tančí zejména v Brazílii a který nepatří jen na parkety soutěžních tanců a na vzorové taneční akce jako jsou plesy, večírky a podobně.

Ča-ča

Je to tanec přinášející jakési rozbouření světového tancování. Z Kuby proniká nejdříve do USA a později také do Evropy. Je z latinsko-amerických tanců nejmladší a její kořeny tkví v rumbě. Je však daleko impulsivnější, rychlejší a veřejně dráždivá. Je výsledkem typického prolínání a spojování jednotlivých prvků tanečních i hudebních kultur francouzsko-haitských a kubánských , respektive španělsko-afrických.

Rumba

Rumba a její původ nese sebou mnoho nevyjasněného. Jedna z verzí hovořících o rumbě říká, že se takto jmenovaly lidové slavnosti jásající nad ukončením sklizně cukrové třtiny a tanec, který se tam nejčastěji tančil, přijal jejich jméno. Jistotu však nemáme. Hovoří se také o tom, že ve španělštině rumba je výrazem pro hýření. V této řeči také znamená výraz pro směr či neuspořádanou hromadu. Vyberte si.

Jive

Pokud budeme hovořit o dějinách JIVE , musíme navázat na atmosféru vzniku tanců džezových, jichž je jive hlavním produktem. Pokusím se jen doplnit předcházející povídání o atmosféře vzniku džezových tanců, o jakési specifikování.

Blues

Snad se mnohým z vás bude zdát nepotřebný popis tance, který je tak zdánlivě snadný, který se převážně vyučuje v základních kurzech tance, zejména proto, aby byla žákům dodána odvaha a spokojenost, že jsou tak dovední, poněvadž ho zvládnou téměř všichni velmi rychle. Je to prostě zdánlivě tanec pro méně mohoucí.

Polka

19. století je stoletím změn. Mění se technické podmínky života, mění se i vztahy mezi sociálními skupinami, mění se i kultura těchto skupin. Lidový – vesnický tanec, ovlivňující v minulosti i společenský tanec aristokracie, výrazně působí i na tanec městský. Takto vznikají nové tance obdivované zvláště tehdejší mládeží. Jsou to REJDOVÁK, POLKOVÝ TŘASÁK, DUPÁK, VRTÁK, OBKROČÁK, pomalá SOUSEDSKÁ, temperamentní SKOČNÁ.

Salsa

Pokusím se přistoupit k hledání obsahu v tanci, zdánlivě ze zcela jiného soudku. SALSU musíme posadit přece jen do jiného století než POLKU, musíme ji nalézt jiné klimatické i zeměpisné prostředí, jiný lidský temperament, snad i jiné sociální ovzduší. Přece však mezi těmito tanci je obsahová souvislost, tvořená lidským optimismem, životní radostí a proudící náladou ze všech pórů . Pokusím se!

Hip hop

Kultura převolných kalhot, ( PRÝ SE TAKTO OBLÉKALI AMERIČTÍ VĚZNI ) dresů s rozličnými nápisy, sebevědomí se snahou po osobitosti projevu, jistota z příslušnosti ke skupině, pouliční taneční vystoupení, nevázané malby po čemkoliv co přináší trochu napětí a adrealin- projev graffiti, masivních ozdob, kde nestačí finanční zdroje na masivní zlaté řetězy, ale i nevázané chování gangů, vyhledávání drog, cracku, kokainu i zasahování do politiky.